جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
حقوق ارباب رجوع در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
نویسنده:
امیر مدبر خاک نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
حقوق ارباب رجوع یکی ازمسائل فقه غنی اسلامی می باشدکه توسط علماء وفقهاء شیعه مطرح وموردبحث قرارگرفته است. دراین پایان نامه نه حق ارباب رجوع از منظر حقوقی(اصول 179،104،25،4قانون اساسی ومواد114،90،27قانون مدیریت خدمات کشوری ومواد13،12تصویبنامه طرح تکریم ارباب رجوع ومواد 468،106،64ومواد570الی 587قانون مجازات اسلامی ومواد328،11 قانون مسولیت مدنی وماده 232قانون مالیاتهای مستقیم وماده 51 قانون دفاتر رسمی ) ومنابع دینی ازجمله ( وسایل الشیعه، اصول کافی، سفینه البحار، القواعد الفقهیه،مفاتیح الحیاه وسایر منابع)مورد بررسی قرار گرفته استو اینکه اولاً رابطه حقوق ارباب رجوع را با قواعد فقهی بااستنادبه قواعد عدالت، لاضررفی الاسلام، اوفوابالعقود، انصاف، تطبیق دادهو محدوده و موارد جریان هرکدام دراین بحث مشخص شده است.همچنین با توضیح این قواعد و شفاف سازیقانون مدنی ایران و قانون مدیریت خدمات کشوری و دیگر مقررات مرتبط در بخش عمومیاز منظر قرآن کریم و آموزه‌های دینی و سیره نبوی و کلام‌های گهربار ائمه معصومین(ع) چشمگیر بوده وتاثیر مثبت ومنتفع شدن ارباب رجوع ازکرامت این فقه عظیم ووالا بیشتر ملموس می گردد.
تبیین مبانی ،اصول وروش های تربیت جنسی باتاکید بردیدگاه اسلام
نویسنده:
حسین محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
تعلیم و تربیت زنان در مصر و شام از ورود اسلام تا پایان دوره ممالیک
نویسنده:
اشرف رزنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آموزش زنان در تاریخ صدر اسلام دچار تحولات فراوانی گشته است.دین اسلام با ایجاد زمینه سبب درخشش زنان در عرصه فراگیری علوم گردید.اما با دور شدن از عصر پیامبر و نیز عوامل متعدد برای زنان محدودیت ایجاد شد.در این رساله گزارش های تاریخی و علل بی توجهی به آموزش زنان مورد بررسی قرار می گیرد.
نقد تئوریهای پیدایش شیعه
نویسنده:
غیدان الاماره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه به ارزیابی تئوری های پیدایی شیعه می‌پردازد و شکل‌گیری شیعه از همان ابتدای بعثت پیامبر اکرم و آغاز اسلام را اثبات کرده و برخی دیدگاه‌های انحرافی درباره پیدایی تشیع و نسبت دادن آن به شخصی مجهول الهویه به نام عبدالله بن سبأ و نیز غرض ورزی‌های مخالفان شیعه را بررسی می‌کند. نویسنده ضمن تحلیل اعتقادات شیعه در مسأله امامت و خصایص شیعه و دیدگاه شیعیان به پیامبر اسلام? و امام علی(ع) و جانشینی آن حضرت به عنوان خلیفه بلافصل، در صدد اثبات این مسأله بر می‌آید که: شیعه همزاد اسلام است؛ از زمان خود پیامبر شکل گرفته و مصنوع دست هیچ شخص یا شخصیتی نیست. نوشتار حاضر در سه باب تنظیم شده است. باب اوّل به کلّیات مفهوم شیعه از لِحاظ لغت و اصطلاح، تاریخچه، شکل گیری و عوامل تشکیل دهنده تشیع اختصاص دارد. در باب دوم نظریات مختلف درباره تاریخ شکل گیری شیعه به ویژه پس از رحلت پیامبر اکرم? و جریان سقیفه می‌شود. نویسنده با استناد به آیات و روایات متعدّدی شیعه را همان یاران، محبّان و پیروان علی بن ابی طالب معرّفی کرده و فضایل شیعیان و جایگاه ویژه آنان را نزد خداوند متعال بر می‌شمارد. در باب سوم شبهه هایی درباره موسّس شیعه و خرافاتی در زمینه این که بنیان گذار آن عبدالله بن سبأ است، ارائه شده و پاسخ آن ها با استناد به آیات، روایات و ادلّه معتبر تاریخی مطرح گردیده است. نویسنده تناقض در احادیث ساختگی تاریخی در زمینه شخصیت عبدالله بن سبأ را بررسیده و آرای برخی مستشرقان را در این زمینه نَقل و نقد می‌کند. شبهه های نسبت دادن تشیع به فارس و اهل ایران و این که: تشیع تلفیقی از ادیان پیشین است، و پاسخ این دو شبهه نیز از دیگر مطالب این نوشتار محسوب می‌شود.
قدرت‌های معنوی از دیدگاه جنبش‌های معنوی نوظهور شرقی و عرفان اسلامی
نویسنده:
محمدمهدی دیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دسته کثیری از جنبش‌های معنویت‌گرای نوپدید با تکیه ‌بر قدرت‌های معنوی صادره از سردمداران یا پیروان مکتبشان، این‌گونه اعمال را نشانه اصالت و حقانیت مرام و مسلک خود دانسته‌اند. از سوی دیگر در عرفان اسلامی نیز اعتقاد بر این است که سالک در مسیر سیر و سلوک به قدرت‌هایی که از آن تعبیر به کرامت می‌شود، دست می‌یابد. این رساله با هدف شناسایی و معرفی دیدگاه برتر در موضوع قدرت‌های معنوی، با روش توصیفی_ تحلیلی، به استخراج، تشریح و تبیین دیدگاه‌های دو رویکرد مذکور پرداخته و از طریق مقایسه دو دیدگاه، مشابهت‌ها و تمایزهای این دو رویکرد را در سه حوزه مبانی،روش‌ها و اهداف در موضوع قدرت‌های معنوی بیان نموده است. در این پژوهش سعی شده است از میان همه جنبش‌های نوپدید شرقی، سه نحله سای بابا، اکنکار و فالون دافا که سه مصداق ویژه در موضوع قدرت‌های معنوی به شمار می‌روند، در کانون توجه قرار گیرند و با دیدگاه عرفان اسلامی مقایسه شوند.
مراه الواحده الحقه. تالیف ، ابوطالب‌بن‌ابی‌تراب الحسینی‌الخراسانی‌القائنی
نویسنده:
محمدمهدی دیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
کتاب مراه الوحده الحقه که یک دوره مختصر از حکمت نظری (الهیات) و حکمت علمی (اخلاق) به زبان فارسی است اثر حکیم عالیمقدار، مرجع عالیقدر و فقیه عالیمقام ابوطالب‌بن‌ابی‌تراب حسینی‌قائنی‌خراسانی فیلسوف قرن سیزدهم است که در سال 1293 تحریر یافته است . اگر چه کتب فلسفی به زبان عربی در زمینه موضوعات مختلف فلسفه نگاشته شده است لیکن کتاب حاضر از جمله معدود کتبی است که علاوه بر اینکه مختصری از اهم مسائل فلسفه را دارا می‌باشد به زبان فارسی نیز هست . این کتاب شامل یک مقدمه، هشت مرحله و یک خاتمه است که قسم اعظمی از آن را مسائل مربوط به الهیات (بالمعنی الاخص و بالمعنی الاعم) از قبیل اشتراک معنوی وجود، اقسام وجود، ماهیت و اعتبارات آن، مواد ثلاث ، انقسام وجود به عینی و ذهنی، اصالت وجود، مجعولیت وجود، وحدت وجود، وحدانیت حق‌تعالی، حرکت و اقسام آن، حرکت جوهری، حدوث و قدم و ... پرداخته و نیز اهم سجایای اخلاقی را همچون تسلیم، رضاء، توکل، تقوی، صبر، صدق و تجنب از کذب بیان نموده است . مخصوصا آنکه مصنف (ره) مسئله وحدت وجود را به طرزی جالب و بی‌بدیل مورد بررسی قرار داده شبهات ایراد شده بر آن را پاسخ گفته است . یکی از ویژگیهای خاص این کتاب آنست که منصف آن، پس از مانوس و مالوف گردیدن با شریعت مطهره اسلام، پای در قدر حکمت گذارده است و به همین سبب در اثر خویش نشان داده است که مسائل فلسفی با شریعت مطهره اسلام کمال تطابق را دارد. و در هر موضوعی از موضوعات فلسفی شواهدی از آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم‌السلام) را در تایید و تحکیم آن موضوع یا موضوعات بیان نموده است و به بیان خویش ، پا از جاده مستقیمه شریعت بیرون نگذارده است . و از سوئی دیگر در برابر تصورات خام و واهی کسانی که فلسفه را در عوض دین مبین اسلام می‌پندارند در مقام پاسخ، مطالبی سودمند و مفید، در خاتمه کتاب ، بیان داشته، و به نحوی جالب و بی‌بدیل حق مطلب را ادا نموده است . این حکیم جلیل‌القدر نه تنها در زمینه فلسفه، که در زمینه بسیاری از علوم اسلامی نیز تالیفاتی دارد گواه بر این مطلب ، کتب متنوع و گوناگون این حکیم متشرع است که در زمینه موضوعات مختلف فقهی، کلامی، اصولی و ... تحریر یافته است که به تفصیل برخی از این کتب را در فصل "زندگینامه این حکیم" ذکر نموده‌ایم.
معناشناسی ایمان و بررسی نقش عقل و دل و عمل در حصول و رشدآن با نگاه به نهج البلاغه
نویسنده:
زهرا حسن زاده مقنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مهمترین موضوعات در حوزه‌ی دین و الهیات، مسئله ایمان دینی است؛ زیرا اساس حرکت به سوی خداوند همان ایمان به خدا و بازگشت به سوی اوست. چون مفهوم ایمان با همه‌ی ابعاد وجودی انسان در ارتباط است؛ به راحتی نمی‌توان حدود و جوانب آن را معین نمود. ایمان از یکسو با ساحت معرفتی آدمی ارتباط وثیق دارد و از سوی دیگر نمی‌توان از تاثیر ساحات عاطفی و ارادی بر ایمان نیز غفلت ورزید. به طور کلی ایمانی ارزشمند است که مبتنی برآگاهی و علم باشد. حالات روحی ، فضائل و رذائل درونی انسان و همچنین اعمال بیرونی و جوارحی او ارتباط معناداری با ایمان دارند. بررسی رابطه این حوزه‌های سه‌گانه با ایمان دینی، محور اصلی این پژوهش است و روش کار مبتنی بر شیوه توصیفی تحلیلی است. در همه‌ی بخش‌های این پژوهش، نهج‌البلاغه و سخنان گهربار حضرت علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.
ارکان و عوامل اصلی تهذیب نفس از منظر نهج البلاغه
نویسنده:
معصومه سادات قریشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهتزکیه از بنیادی ترین مباحثی است که نهج البلاغه به آن می پردازد و موضوع این نوشتار « تزکیه نفس از دیدگاه نهج البلاغه » است. واژه تزکیه در لغت به معنای رشد و نمو دادن است و از آن جا که این رشد معنوی و درونی انسان است و لازمه پاکی و تطهیر باطن می باشد از این رو معنای تطهیر و پاک گردانیدن را نیز برای این واژه به کار برده اند. امام علی علیه السلام جای جای نهج البلاغه در آستانه جنگ، بستر بیماری، مسجد، بازار و ... همواره مردم را به رعایت اخلاق دعوت می نمایند. تزکیه هدف و خلاصه کار تمامی انبیاء است که همواره مورد توجه بوده و طبق فرموده های پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم « همانا من برای تکمیل نیکویی های اخلاق مبعوث شده ام » روشن می شود که تزکیه، اصل مشترکی است که در همه شرایع وجود دارد و پیامبر اسلام برای به کمال رساندن آن مبعوث شده اند و اخلاق همان چیزی است که زیر بنای رفتارهای اجتماعی را تشکیل می دهد ؛ لذا تزکیه اصل مسلّم انسان سازی است که باید به آن اهمیت ویژه ای داد. هدف از این تحقیق استخراج مبادی و اصول کلی و خطوط فکری و الگوهای عملی تزکیه نفس از سخنان گوهر بار امیر المومنین علیه السلام از نهج البلاغه می باشد و اهمیت تزکیه نفس آن جاست که امام علی علیه السلام که خود طلایه دار تزکیه و اخلاق نیکو برای مردم بودند در خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه به صورت پراکنده مردم را به اصلاح خویش فرا خوانده اند. در نهج البلاغه مراحل تزکیه و عوامل و موانع آن به روشنی بیان شده است که از مراحل آن : تفکر ، توجه به کرامت انسانی ، مشارطه و ... است و از عوامل مهم تزکیه می توان به رعایت تقوی الهی اشاره کرد و از موانع آن به پاکیزه گرداندن نفس از حسد، کبر، عجب و ... اشاره نمود.در این تحقیق سعی شده است به شناختی کلی از تزکیه نفس، مهم ترین موانع و عوامل و ... از دیدگاه حضرت علی علیه السلام و طبق فرموده های گهربار ایشان پرداخته شود.
تحلیل محتوای تطبیقی آموزه‌های اجتماعی عرفان‌های هندی و سرخ‌پوستی
نویسنده:
فضه اکبری ارباطان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در ادیان گوناگون، اعتقادات و شیوه‌های دستیابی به آن‌ها به اشکال متنوعی ابراز می‌شود که منجر به کثرت‌گرایی دینی می‌گردد.کثرت‌گرایی دینی در دوران معاصر در قالب معنویت‌جویی‌های جدید بروز کرده است. این موضوع از جهت پیوند ناگسستنی با حیات اجتماعی نظر جامعه شناسان را به خود معطوف ساخته است. در ایران نیز که موقعیت و جایگاه دین علاوه بر انسجام بخشی و انضباط آفرینی دارای پیامدهای سیاسی و امنیتی است، ظهور این گروه‌ها مسأله‌ای مهم تلقی می‌گردد.در تحقیق حاضر، عرفان‌های هندی و سرخ‌پوستی که از جمله‌ عرفان‌های فعال در کشور هستند، با هدف بررسی آموزه‌های اجتماعی آن‌ها با روش تحلیل محتوا و به صورت تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا ابتدا به مطالعه‌ی نظری دلایل شکل‌گیری عرفان‌های نوپدید پرداخته شد و سپس آموزه‌های کتاب‌های اوشو و سای بابا از عرفان‌های هندی و کتاب‌های پائولوکوئلیو و کاستاندا از عرفان‌های سرخ‌پوستی بصورت تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفت. بر پایه ی نتایج این بررسی، در تحلیل عرفان‌ها بر اساس فراوانی و درصد مقوله‌ها بیشترین درصد در کتاب‌های اوشو و کوئلیو متعلق به مقوله‌ی اجتماعی، در کتاب‌های سای بابا متعلق به مقوله‌ی معنویت و در کتاب‌های کاستاندا متعلق به مقوله‌ی شناختی می‌باشد. با توجه به نتایج تحقیق، آموزه‌های مسئولیت پذیری، عدم خشونت، آزادی، عدالت، هدفمندی در زندگی، صلح، کار و تولید و ... به عنوان آموزه‌های اجتماعی و آموزه‌های آرامش، آگاهی، یادگیری و کسب معرفت، غلبه بر ترس، خودشناسی و ... به عنوان آموزه‌های فردی در این عرفان‌ها مورد تأکید قرار گرفته اند. سنجش معنی‌‌دار بودن یا نبودن اختلاف فراوانی مقوله‌ها نیز با استفاده از آزمون آماری کای اسکویر انجام گرفت و نتایج نشان داد که اختلاف فراوانی مقوله‌ها هم در کتاب‌های هر نویسنده و هم به صورت کلی در عرفان‌های هندی و سرخ‌پوستی معنی‌دار است.
  • تعداد رکورد ها : 5307